Choose function in Excel



Choose function in Excel

Choose function in Excel: In this excel tutorial we are going to learn how to use the excel choose function. Here I create a salary table with the help of choose function which is shown below in Fig 1.

इस एक्सेल ट्यूटोरियल में हम यह जानने जा रहे हैं कि एक्सेल Choose फ़ंक्शन का उपयोग कैसे करें। यहां मैं Choose फ़ंक्शन की मदद से एक वेतन तालिका बनाता हूं जिसे नीचे चित्र 1 में दिखाया गया है।

                                 Fig 1.

Choose function in Excel replace the IF Formula











Before starting the tutorial, you need to know the syntax of the Choose function.

Syntax of Choose function in Excel:

CHOOSE(index_num, value1, [value2] …)

Here the Choose function works with index_num, i.e. if you have a table of fruits and want to check which fruit is in serial number 3, than choose formula works like that which is shown below in Fig 2.

ट्यूटोरियल शुरू करने से पहले, आपको Choose फ़ंक्शन के सिंटैक्स को जानना होगा।

यहां Choose फ़ंक्शन इंडेक्स_नम के साथ काम करता है, यानी यदि आपके पास फलों की एक तालिका है और यह जांचना चाहते हैं कि सीरियल नंबर 3 में कौन सा फल है, तो choose फॉर्मूला  से आप निकाल सकते है। जो कि चित्र 2 में नीचे दिखाया गया है।

                                           Fig 2

MS Excel choose formula example












Here choose index is set on serial number 3 and values are in cell D4 to D8. So, here the third cell which is D6 and the value of D6 which is Grapes. In this way Choose function in Excel works.

यहाँ choose index क्रमांक 3 पर सेट है और फलो का नाम सेल D4 से D8 में हैं। तो, यहाँ तीसरे सेल जो डी 6 है और डी 6 का मान जो कि अंगूर है। तो वो अंगूर दिखायेगा, इस तरह से काम करता है - Choose function in Excel.


Example 2:

Now, create a Salary table like mine this is shown below in Fig 3.

अब, मेरी तरह एक वेतन तालिका बनाएं यह चित्र 3 में नीचे दिखाया गया है

                                   Fig 3

Choose Function in Excel to calculate Salary






Write the employees name and their Basic Pay (BP).

To complete the Salary table here are conditions below:

कर्मचारियों के नाम और उनके मूल वेतन (बीपी) को लिखें।वेतन तालिका को पूरा करने के लिए यहां नीचे conditions दी गई हैं:

Condition to Calculate Daily Allowances (DA)

BP Greater than 11500

 

3% of Basic Pay (BP)

 

 

BP Greater than 8000

 

5% of Basic Pay (BP)

 

 

BP Greater than 6000

 

8% of Basic Pay (BP)

 

 

BP Greater than 0

 

10% of Basic Pay (BP)

 

 Condition to Calculate Travelling Allowances (TA)

BP Greater than 11500

 

800

 

 

BP Greater than 8000

 

500

 

 

BP Greater than 6000

 

300

 

 

BP Greater than 0

 

200

 

 Condition to Calculate House Rent Allowances (HRA)

BP Greater than 11500

 

2200

 

 

BP Greater than 8000

 

2000

 

 

BP Greater than 6000

 

1800

 

 

BP Greater than 0

 

1600

 

 

Now Click on D3 to calculate DA. In the condition chart to calculate the DA is based on Basic Pay (BP). Therefore, first set the reference of the basic pay cell as an index_num and write all the conditions lower to higher which is shown below.

अब DA की गणना के लिए D3 पर क्लिक करें। डीए की गणना करने के लिए शर्त चार्ट में बेसिक पे (बीपी) पर आधारित है। इसलिए, सबसे पहले बेसिक पे सेल के संदर्भ को एक index_num के रूप में सेट करें और सभी शर्तों को नीचे से उपर के क्रम मे लिखें जो नीचे दिखाया गया है।

=Choose((B3>0)+(B3>6000)+(B3>8000)+(B3>11500 …..

Now, write the all values lower to higher which is shown below.

=Choose((B3>0)+(B3>6000)+(B3>8000)+(B3>11500), (B3*10%), (B3*8%), (B3*5%), (B3*3%))

Now Click on E3 to calculate TA. In the condition chart to calculate the TA is based on Basic Pay (BP). Write the formula which is shown below.

अब TA की गणना करने के लिए E3 पर क्लिक करें। टीए की गणना करने के लिए शर्त चार्ट में बेसिक पे (बीपी) पर आधारित है। वह सूत्र लिखिए जो नीचे दिखाया गया है।

=Choose((B3>0)+(B3>6000)+(B3>8000)+(B3>11500), 200, 300, 500, 800)

Now Click on F3 to calculate HRA. In the condition chart to calculate the HRA is based on Basic Pay (BP). Write the formula which is shown below.

अब HRA की गणना करने के लिए F3 पर क्लिक करें। HRA की गणना करने के लिए कंडीशन चार्ट में बेसिक पे (BP) पर आधारित है। वह सूत्र लिखिए जो नीचे दिखाया गया है।

=Choose((B3>0)+(B3>6000)+(B3>8000)+(B3>11500), 1600, 1800, 2000, 2200)

Lastly, click on G3 to calculate Gross Salary (GS) and write the formula which is given below.

अंत में, सकल वेतन (जीएस) की गणना करने के लिए G3 पर क्लिक करें और नीचे दिए गए सूत्र को लिखें।

=Sum(D3:F3)   

OR

Select the cells D3 to G3 and Press Alt + = (Auto Sum shortcuts)

In this way, you can use Choose function in Excel.


Choose function in Excel








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